M-Blog

 

 

 

 

Od stresu do sukcesu - przewodnik maturzysty

 

Od stresu do sukcesu - przewodnik maturzysty do radzenia sobie ze stresem

dr Tomasz Grębski

MATEMATYKA nr 65, styczeń 2024

od stresu

 

Stres przed maturą to zjawisko powszechne, ale czy musi być nieodłącznym elementem przygotowań do tego ważnego egzaminu? W naszym szczegółowym rozważaniu pokażemy, że stres maturalny, choć powszechny, nie musi być przeszkodą nie do pokonania, a wręcz przeciwnie – może stać się motywacją do osiągnięcia lepszych wyników, pod warunkiem zastosowania właściwego podejścia i strategii.

W mojej prawie trzydziestoletniej praktyce pedagogicznej zawsze stawiałem na holistyczne podejście do ucznia. Uważam, że wyposażenie młodych ludzi w narzędzia do zarządzania emocjami i stresem jest równie ważne jak solidne przygotowanie merytoryczne. W tym artykule przedstawiam swoje spostrzeżenia na temat różnych strategii, które mogą pomóc uczniom w przekształceniu stresu w motywację – od technik relaksacyjnych, przez organizację czasu, aż po wsparcie społeczne. Wszystkie te elementy składają się na mapę drogową, która może prowadzić do spokojnego i skutecznego przystąpienia do egzaminów. 
Zauważyłem, że uczniowie, którzy uczą się zarządzania stresem, nie tylko osiągają lepsze wyniki na maturze, ale także są lepiej przygotowani do wyzwań, które niesie ze sobą dalsza edukacja i życie zawodowe. Dlatego inwestycja w rozwój tych umiejętności jest jedną z najważniejszych, jaką możemy zaoferować młodym ludziom na progu dorosłości. 
Zachęcam więc wszystkich nauczycieli, rodziców i opiekunów do aktywnego uczestnictwa w procesie przygotowania młodzieży do matury, nie zapominając o aspekcie emocjonalnym i psychicznym, który jest równie istotny jak nauka i edukacja. Pamiętajmy, że nasze wsparcie i zrozumienie mogą zdziałać cuda, a umiejętność radzenia sobie ze stresem to dar, który będzie służył naszym uczniom przez całe życie. 
Zapraszam do lektury, aby odkryć, jak uczniowie mogą przekształcić stres w motywację i osiągnąć swoje cele edukacyjne z większym spokojem i pewnością siebie. 

 

Stres jako problem 

Przyczyny stresu 

Stres w klasie maturalnej to złożony problem, który może przybierać różne formy i mieć wiele przyczyn. Jako nauczyciel miałem wielokrotnie okazję obserwować, jak różnorodne mogą być źródła stresu wśród maturzystów. 
Obawy przed niepowodzeniem są ściśle związane z lękiem przed oceną – zarówno własną, jak i ze strony innych. Uczniowie obawiają się nie tyle samego egzaminu, co reakcji rodziców, nauczycieli i rówieśników na ewentualny słaby wynik. To poczucie bycia ciągle ocenianym może być przytłaczające i prowadzić do chronicznego stresu. 
Oczekiwania – zarówno te własne, jak i te narzucane przez rodziców i nauczycieli – również odgrywają znaczącą rolę. Każdy uczeń chce być dumny ze swoich osiągnięć, a oczekiwania mogą stanowić dodatkowy ciężar. Warto zawsze podkreślać, że matura to nie jedyny miernik sukcesu i że każdy ma swoją indywidualną ścieżkę...

 

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Related Articles

logo 2022 joomla footer

© 2022 Tomasz Grębski MATEMATYKA