Efekt Mozarta
Wpływ muzyki na sprawność matematyczną,
czyli

Wiadomym jest, że słuchanie muzyki wpływa na nastrój człowieka i przyczynia się
do wyzwolenia określonego stanu emocjonalnego. Najskuteczniejszą metodą na
stwierdzenie tego faktu jest przeprowadzenie odpowiednich badań. Specjalistyczne
eksperymenty naukowe prowadzone są już od połowy XX wieku i potwierdzają, że
muzyka wpływa na wiele sfer życia ludzkiego. Badania wpływu muzyki na człowieka,
które jako pierwszy przeprowadził A.Tomatis, pokazały, że bodźce dźwiękowe
dynamizują impulsację neuronów w korze mózgowej, co wywołuje wiele objawów
pozytywnych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka, takich jak m.in. poprawa
procesów pamięciowych, wzrost kreatywności, harmonizowanie napięcia mięśniowego,
opóźnienie objawów zmęczenia czy poprawa koordynacji ruchowej. Muzyka wpływa
więc na układ krwionośny i oddechowy, oddziałuje także na produkcję przez mózg
neuroprzekaźników - wpływa na wydzielanie epinefryny, noradrenaliny, serotoniny,
dopaminy. Ale czy może wpływać na zdolności matematyczne czy zdolności
abstrakcyjnego i przestrzennego myślenia lub ogólnie na zdolności poznawcze? Od
pierwszych badań Tomatisa panuje przekonanie, że muzyką, która najbardziej
stymuluje mózg, jest muzyka Mozarta. Wśród wielu kontynuatorów badań wpływu
muzyki Mozarta na funkcjonowanie organizmu ludzkiego na szczególną uwagę
zasługuje D.Campbell, który nazwał ten wpływ „efektem Mozarta”. Dyskusja
na temat „efektu Mozarta” była w literaturze anglosaskiej burzliwa i wiązała się
z powtarzaniem szeregu eksperymentów, których istotą
była relacja pomiędzy czynnym uprawianiem muzyki a zdolnościami poznawczymi.
Badania Campbella potwierdziły, że muzyka Mozarta wpływa nie tylko na układ
nerwowy i aktywność sensomotoryczną, ale również poprawia pamięć i koncentrację
. W 1993 r. badacze Raucher, Shaw i Ky wykazali, że u osób, które przez 10 minut
słuchały fragmentu sonaty D-dur Mozarta, znacznie wzrosła zdolność
czasowo-przestrzenna w porównaniu z grupą relaksującą się w tym samym czasie w
ciszy. W 2004 roku E.G. Schellenberg i K.M. Nantais przeprowadzili podobne
badania na grupie dzieci i okazało się, że poprawa wykonania
wizualno-przestrzennych zadań w teście inteligencji utrzymuje się 10-15 minut i zależy od preferencji muzycznych
dziecka. Mimo to muzyka może rozwinąć inteligencję dziecka. Badania nad rozwojem
mózgu pokazały, że wykonywanie muzyki bardzo rozwija pewne jego rejony. W
rezultacie dzieci uczące się regularnie gry na instrumencie potrafią lepiej
wykonywać różne zadania poznawcze, np. szybciej rozwijają słownictwo i łatwiej
zapamiętują nowe słowa. Jednak to nie wszystko – dzieci szkolone muzycznie mają
lepiej rozwiniętą pamięć operacyjną, zdolności matematyczne, lepszą orientację w
czasie i przestrzeni oraz umiejętność czytania. Dowodzą tego badania
Schellenberga przeprowadzone w 2006 r. oraz A.D. Patela i J.R. Iversona z roku
2007, w wyniku których okazało się nawet, że nauka śpiewu i fortepianu daje
lepsze efekty w rozumowaniu abstrakcyjnym niż nauka informatyki.
Na podstawie badań nad efektem Mozarta stwierdzono, że wśród utworów, które
najbardziej stymulują procesy myślowe znalazły się m.in.:
Koncert skrzypcowy D-dur nr 2 KV 211,
Koncert skrzypcowy G-dur nr 3 KV 216,
Koncert skrzypcowy D-dur nr 4 KV 218,
Koncert skrzypcowy A-dur nr 5 KV 219,
Koncert fortepianowy A-dur nr 23 KV 488,
Koncert fortepianowy c-moll nr 24 KV 491,
Symfonia A-dur nr 29 KV 201,
Symfonia D-dur „Haffnerowska” nr 35 KV 385,
Symfonia Es-dur nr 39 KV 543,
Symfonia A-dur nr 29 KV 201,
Symfonia G-dur nr 32 KV 318,
Symfonia g-moll nr 40 KV 550,
Symfonia C-dur „Jowiszowa” nr 41 KV 551,
wszystkie kwartety smyczkowe,
kontredanse,
Symfonia koncertująca Es-dur na skrzypce, altówkę i orkiestrę KV 364.
W Polsce również zajmowano się „efektem Mozarta”. Przykładem mogą być
doniesienia z pola neuroestetyki zawarte w książce Neuroestetyka Muzyki
pod red. P.Podlipniaka, P.Przybysza, M.Boguckiego i H.Winiszewskiej. W rozdziale
Efekt Mozarta: Popularny Artefakt została poddana analizie sonata D-dur
KV 448 pod kątem jej wpływu na rozumowanie przestrzenne. Kilka badań
potwierdziło istnienie efektu Mozarta, ale metaanalizy nie wykazały zależności
pomiędzy wspomnianą sonatą a zdolnościami przestrzennego postrzegania.
Popularność efektu Mozarta wciąż jednak trwa.
Czy efekt Mozarta możemy zauważyć u wybitnych matematyków czy fizyków, np. u
Alberta Einsteina?

Einstein, to przecież z jednej strony geniusz w dziedzinie fizyki, a z drugiej strony
pasjonat gry na skrzypcach. Był zafascynowany muzyką Mozarta.
Powiedział, że „Beethoven musiał tworzyć swoją muzykę, a muzyka Mozarta była tak
doskonała, tak czysta i od zawsze w kosmosie i czekała na odkrycie przez
mistrza, który nie tylko ją odkrył, ale pokazał jej piękno i doskonałość”.
Również muzykę Mozarta porównywał do wszechświata: „Muzyka Mozarta jest tak
czysta i piękna, że widzę w niej odbicie wewnętrznego piękna samego
wszechświata”. Muzyka dla Einsteina nie była zwykłą rozrywką. Wręcz przeciwnie –
pomagała mu myśleć. „Zawsze kiedy czuł, że zabrnął w ślepą uliczkę albo napotkał
na swej drodze jakieś trudne wyzwanie szukał wyjścia w muzyce i ostatecznie
pokonywał trudności” - opowiadał syn uczonego Hans Albert. Jeden z przyjaciół
Einsteina powiedział: „Często do późna w nocy grał na skrzypcach w kuchni,
improwizując jakieś melodie i jednocześnie rozważając skomplikowane zagadnienia
nagle przerywał grę i wykrzykiwał: Mam to!”
Na podstawie własnego doświadczenia mogę śmiało stwierdzić, że matematykę i muzykę
można doskonale połączyć!

Bibliografia:
1. A.D. Patel, Iversen JR, The linguistic benefits of musical abilities,
2. J.
Humięcka-Jakubowska. Muzyka Mozarta czy biofeedback? O regulacji rytmów
mózgowych,
3. A.
Tomatis, The Conscious Ear,
4. A.
Kudlik, E. Czerniawska, Indywidualne oddziaływanie muzyki na człowieka -
wpływ muzyki na nastrój,
8. Miller 2001, 186; Hoffmann,1972, 252; interview with Lili Foldes,
9. M. Einstein. Einstein to Hans Albert Einstein.
10. Hans Albert Einstein interview in Whitrow,
11. W.Isaacson. Einstein His Life and Univers.
Tomasz Grębski
©
2018
Zobacz także:
Ucz się przy muzyce – będziesz mądrzejszy
|